Πώς να γίνετε καλύτεροι γονείς

Πώς να γίνετε καλύτεροι γονείς

Ενα συνεκτικό στοιχείο των σχέσεων είναι ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη αλλά και η σωστή επικοινωνία - η ενεργητική ακρόαση δηλαδή και ο διάλογος

Μέσα σε ένα κόσμο γεμάτο χρώματα αλλά και γρήγορες ταχύτητες, το να είσαι γονιός απαιτεί να εφαρμόζεις καθημερινά και ακατάπαυστα δεξιότητες και πολυπραγμοσύνη. Σε άλλα λόγια, ο γονεικός ρόλος είναι ίσως ο πιο απαιτητικός και συνάμα ο πιο τρυφερός και ανταποδοτικός της ζωής μας.

 

Μέσα από αυτό το κείμενο, η συγγραφέας αυτού έχει την πρόθεση να θυμήσει ορισμένες από τις αναγκαίες δεξιότητες, αλλά και να φωτίσει νέες πτυχές της σχέσης γονέα - παιδιού, σε μία σειρά από άρθρα που αφορούν όλα τα στάδια ανάπτυξης των παιδιών αλλά και το πώς μπορούν να συμβάλλουν οι γονείς σε αυτή τη διαδικασία, ώστε να είναι και για τις δύο πλευρές μια σχέση ποιοτική και απολαυστική. Γενικά, ο γονεικός ρόλος ζητάει απο τον γονέα υπεθυνότητα και φροντίδα, όρια και επικοινωνία. Δεν υπάρχουν εγχειρίδια σωστής λειτουργίας, μόνο υπομονή, επιμονή και ανεξάντλητη αγάπη. Πιο συγκεκριμένα:

 

Αν σταθούμε λίγο στα παραπάνω συναισθήματα, καλό είναι να θυμόμαστε πως είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε το παιδί να εκφράζει όλα του τα συναισθήματα, έτσι ώστε να τα γνωρίσει και τα αποδεχτεί. Είναι ακόμη σημαντικό, να βοηθιέται στο να εκφράζει το θυμό του χωρίς να τον εκτονώνει με άσκηση βίας.

 

Ενα συνεκτικό στοιχείο των σχέσεων είναι ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη αλλά και η σωστή επικοινωνία - η ενεργητική ακρόαση δηλαδή και ο διάλογος. Με άλλα λόγια : «δίνω σημασία και ακούω προσεκτικά αυτό που λες και έπειτα απαντάω σταθερά και αργά ώστε να με ακούσεις». Ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού, είναι σημαντικό ο γονέας να προσαρμόζει με αντιστοιχία τις λέξεις που χρησιμοποιεί, ώστε να γίνονται αντιληπτές από το παιδί, αλλά και να απαντάει στα όσα ερωτήματά του με χαρά και επιβεβαίωση. Να θυμάστε, πώς απαντώντας στα ατελείωτα «γιατί» τους, ανοίγετε σ’εκείνα έναν κόσμο μάθησης, καλής περιέργειας και ενημέρωσης.

 

Αναφορικά με τα αναπτυξιακά στάδια, είναι σημαντικό ο γονιός να έχει στο μυαλό του αντιστοιχίες των σταδίων ώστε να ξέρει τι να περιμένει από το παιδί στην κάθε ηλικία και να μην αποθαρρύνεται αλλά και να εντοπίζει έτσι μια πιθανή δυσκολία (πχ. σε ποιά ηλικία γίνεται η κατάκτηση του λόγου, πότε θα περπατήσει, εκπαίδευση τουαλέτας κλπ).

 

Οσον αφορά στην πειθαρχία, επιλέξτε την αποφυγή της σωματικής τιμωρίας και προτιμήστε θετική ή αρνητική επιβράβευση. Τα παιδιά, ειδικότερα σε μικρότερες ηλικίες, μαθαίνουν καλύτερα από τον κοινωνικό κόσμο γύρω τους. Ενα ακόμη σημαντικό στοιχείο που αφορά στην θετική επιβράβευση είναι αυτή να επιλέγεται πρίν από τις αρνητικές συμπεριφορές.

 

Στον τομέα της αυτονομίας, φάση από την οποία διέρχονται όλα τα παιδιά από πολύ νωρίς, είναι καλό ο γονιός να ενισχύει αυτή την αυτονομία και την ανεξαρτησία. Προσπαθήστε να ενθαρρύνετε την γνώμη του και να δείχνετε εμπιστοσύνη στις ικανότητες του παιδιού - προσοχή όμως και στην επιβράβευση.

 

Οσο αυτό είναι εφικτό, αφιερώστε ποιοτικό χρόνο μαζί του, σε μία δραστηριότητα που να είναι εμφανές και στους δυό σας πως απολαμβάνετε εξίσου.

 

Η μεγαλύτερη κατάκτηση από όλες όμως για ένα γονέα, είναι η παραδοχή της μη-τελειότητας. Είναι σημαντικό να επιλέγουμε να μαθαίνουμε με τα παιδιά και σε αυτά, αξίες και συναισθήματα, αγάπη και σεβασμό. Ακόμη σημαντικότερο όμως είναι εκείνα να νιώθουν πάντα πως είναι μοναδικά και αναντικατάστατα, χωρίς «χρέη» στην τελειότητα.

 

«Τα παιδιά σου δεν είναι παιδιά σου

είναι οι γιοι και οι κόρες

της λαχτάρας της Ζωής για Ζωή.

Δημιουργούνται μέσα από εσένα,

αλλά όχι από εσένα.

Και αν και βρίσκονται μαζί σου, δεν σου ανήκουν.

Μπορείς να τους δώσεις την αγάπη σου,

αλλά όχι τις σκέψεις σου.

Αφού ιδέες έχουν δικές τους (...)»

 

(Χ. Γκιμπράν, «Για τα παιδιά» από το έργο του «Ο Προφήτης»)

 

ΠΗΓΕΣ

* «Εξελικτική Ψυχολογία», R. Feldman, Gutenberg ΑΘΗΝΑ , 2011

* «Μεγαλώνοντας Χαρούμενους Εφήβους» , Hayman Suzie, ΒΗΤΑ, 2016

* «Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών», Gottman John, ΠΕΔΙΟ, 2011

* «Ο Προφήτης» , Gibran K. , Πατάκης 2013

 

Ελένη Δαφέρμου/ EYFRANSIS HILTON

Σύμβουλος Ψυχικής υγείας - οικογενειακή σύμβουλος

Ψυχολογία Υγείας MSc , UCLan

Εκπαιδεύτρια- Συντονίστρια σχολών γονέων (FIEP)

 

* Η Ελένη Δαφέρμου είναι Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας- Οικογενειακή σύμβουλος, εκπαιδευμένη στο Συνθετικό Μοντέλο, απόφοιτη του Εργαστηρίου Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων. Είναι πτυχιούχος της Κοινωνιολογίας Παντείου και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών ειδικεύσεων στην Επικοινωνία (Ε.Ε.Δ) και την Ψυχολογία Υγείας (UCLan, UK). Ακόμη, είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια και συντονίστρια ομάδων Σχολών Γονέων από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Σχολών Γονέων Ελλάδος και κατ’επέκτασιν την F.I.E.P.

Συνεργάζεται με παιδικούς σταθμούς και σχολεία, στον σχεδιασμό και συντονισμό ομάδων γονέων και με κέντρα πρόληψης στον σχεδιασμό προγραμμάτων και παρεμβάσεων στην χρόνια νόσο και τα αυτοάνοσα νοσήματα, κατηγορίες που αποτελούν και τον τομέα του ερευνητικού της ενδιαφέροντος. Δουλεύει ιδιωτικά με άτομα και οικογένειες στο γραφείο της που αποτελεί τμήμα του χώρου ψυχικής υγείας «Εύφρανσις» που εδρεύει στο κέντρο της Αθήνας.